CONGRES ‘24 V eel bezoekers van voorgaande congressen hadden inspirerende gesprekken gevoerd, maar stelden zichzelf daarna de vraag: "Hoe nu verder? Waar kan ik na dit gesprek terecht?" Dit is precies waar community’s een belangrijke rol kunnen spelen. Ze bieden een platform waar professionals elkaar kunnen vinden, kennis delen en verder kunnen bouwen op eerdere gesprekken. 1Wat is een community? De kern is simpel: een community bestaat uit een groep mensen die intrinsiek gemotiveerd is, een gemeenschappelijke interesse deelt, geen hiërarchische verhoudingen heeft en regelmatig samenkomt om kennis en ervaringen te delen. Ze weten wie de echte experts zijn en waar die te vinden zijn. Zo ontstaan er waardevolle gesprekken die niet ophouden zodra het congres voorbij is. Een community is namelijk een continu platform dat het hele jaar door toegankelijk is. 2Waar houdt een community zich mee bezig? Focus is cruciaal. Het is van belang om een duidelijke, unieke vraag met elkaar te formuleren. Wanneer de juiste vraag is geformuleerd, kan de community echt aan de slag. Essentiële vragen die elke community zichzelf zou moeten stellen, zijn bijvoorbeeld: "Wat hebben we gemeen?" en "Hoe vullen we elkaar aan?" Deze vragen zijn uitdagend in een wereld waar succes vaak wordt geme32 iBestuur 52, oktober 2024 Wat hebben we gemeen? Zeven vragen over community’s in de digitale overheid Op het Verdiepingsplein stonden dit jaar 26 community’s; gedreven professionals die zich inzetten voor de digitalisering van de samenleving en in het bijzonder de digitale overheid van Nederland. Maar wat maakt deze community’s zo waardevol? TEKST: frits bussemaker ten aan de hand van onderscheidend vermogen en unieke waardeproposities. Toch zijn ze fundamenteel voor het succes van een community. Is een vraag al ergens anders gesteld, dan bestaat de kans dat er al een community is die zich hiermee bezighoudt. Sluit u dan aan bij community in plaats van zelf een nieuwe te starten. Zo helpt u bestaande community’s te versterken en zorgt u voor een optimaal gebruik van ieders tijd en kennis. 3Vormen community’s een bedreiging voor bestaande organisaties? Absoluut niet! Community’s zijn geen vervanging van ministeries, beleidsmakers of uitvoerende instanties. In plaats daarvan versterken ze deze structuren door kennisontwikkeling en -deling over organisatiegrenzen heen te stimuleren. Dit kan soms een cultuurverandering vereisen, maar de voordelen zijn duidelijk: meer samenwerking en beter geïnformeerde beslissingen. 4Wie geeft leiding aan een community? Goedlopende community’s ontstaan vaak op natuurlijke wijze, als zogenoemde 'grass-roots-initiatieven'. Het zijn gemotiveerde medewerkers die het voortouw nemen en samen activiteiten organiseren. Een goede communitymanager is daarbij van onschatbare waarde. Hij of zij luistert naar de vragen die leven binnen het netwerk en houdt de focus scherp. Door de juiste kennis op het juiste moment te delen, blijven leden gemotiveerd en groeit de community organisch.
33 Online Touch Katern iBestuur Congres 2024 Home